zondag 30 november 2014

6. xtreme haircutz


Zoals beloofd: kapsels uit de jaren '80. Vorige blog begonnen we met de beste vampierfilm tussen Nosferatu en TWILIGHT: The Lost Boys (1987):



Deze film bevat ook (niet-ironisch) een ingeoliede saxofoonspeler die iedereen moet gezien hebben voor hij/zij sterft:


De inspiratie voor dit thema kwam trouwens nadat ik Heathers (1988) had bekeken. Zeer speciale film: je denkt eerst dat het een klassieke high school romantische komedie gaat zijn, maar tegen het einde ben je thema’s van psychopathie, boulimie, moord, zelfmoord als populaire rage, date rape en lijnen als “fuck me gently with a chainsaw” tegengekomen. En ook een zeer mooie, jonge Winona Ryder en veel fantastische kapsels:

exhibit B: Heathers (1988) 




Tijdens mijn research kwam ik natuurlijk al snel de bekendste coming-of-age-filmregisseur van de jaren '80 tegen: John Hughes. Ik ontdekte dat ik, zonder het te weten en dankzij mijn moeder en lange jeugdvakanties, belachelijk veel van zijn films heb gezien: Weird Science, Ferris Bueller’s Day Off, 16 Candles, Pretty in Pink, The Breakfast Club...hij domineert echt de '80s. Hij schreef ook de hele Home Alone reeks die een grote impact had op elke jongen die in de jaren '90 opgroeide en misschien onze paranoia verklaart. De acteur die het jongetje speelde is trouwens nu, na een zware drugsverslaving, lid van The Pizza Underground, een pizza-themed Velvet Underground coverband. Het wijze aan John Hughes films (naast teenage love en pastelkleuren) is hoe populaire cultuur een grote rol speelt in de wereld van de personages: bv. in deze legendarische scène uit Pretty in Pink met Otis Redding zijn “Try a Little Tenderness” uit 19666.


_______________________________________________________

Interdecennial Connections Intermezzo: ‘80s VS ’00s gebruik van ‘60s FACE-OFF #1

Wat (welk decennium) is stoerder: Duckie van Pretty in Pink die passioneel danst voor TWEE cynische meisjes in een muziekwinkel met een poster van The Smiths

of

J-HOVA EN KANYE WUST die slippen in een door hen met KETTINGZAAG EN SOLDEERPISTOOL halfgedemonteerde luxeauto met VIER meisjes in openwaaiende bloezen?



U DECIDE. Wie durft er ook een genderanalyse te maken?
________________________________________________________________

exhibit C: Iona in Pretty in Pink (1986)















exhibit D: Lisa in Weird Science (1985)





















exhibit E: Madonna in 1985





















exhibit F: John Bender in The Breakfast Club (1985) en Steff in Pretty in Pink (golvend type)













exhibit E: Kevin in Repo Man (1984) (soort krul mullet)













exhibit G: Mike Score van A Flock of Seagulls (dit is echt)















exhibit H: Nicola Sirkis van Indochine























Ok, dat is genoeg voor deze keer.

Ik heb ook een vreemde/lugubere/triestige gewoonte hier in Aberdeen ontdekt: mensen hangen aan openbare banken kaarten, boodschappen en foto's ter herinnering van overledenen, vooral jongeren die in ongelukkige omstandigheden stierven. 









Ik vraag me af hoe dit begonnen is; is het een soort alternatief op het plaatsen van herdenkingsbanken? Het ziet er wat raar uit en je kan minder goed op de banken zitten, maar ik denk dat het vooral een goede manier is om iedereen aan het belangrijkste aspect van leven te herinneren: mortaliteit. 
Memento Mori


Geen opmerkingen:

Een reactie posten